Sirpa Rasmus ja Mia Landauer: Millainen fiilis jäi Kuusamon Porovahti-kesästä – palautetta ja suosituksia
Paloma-hankkeen
Porovahti-palvelun puhelin ja nettilomake olivat auki toukokuulta 2019 syyskuun
loppuun. Yhteydenottoja tuli melkein 500.
Millainen oli tutkijoiden kesä porovahtina?
Kiireisinä viikkoina Porovahti kävi täydestä työstä. Yhdelle ihmiselle se olisi ollut raskasta, siksi
ringissä oli hyvä olla vähintään toinen – ja varahenkilöt päälle. Vastaaminen
vaati sosiaalisia taitoja ja tilannetajua. Monesti jo kuunteleminen vei kohti
ratkaisua. Useat ongelmat ratkesivat jo saman päivän aikana, mutta osaan
palattiin yhä uudelleen, jopa kuukausien ajan.
Neutraali välikäsi auttoi
tiedon keräämisessä ja välittämisessä. Osa kuusamolaisista on kuulemma ”kyllästyneet
poroihin”. Oli tärkeää kuunnella ja kirjata porohaittaa kokeneiden kokemuksia
ja tunteita, ja välittää tieto paliskuntaan. Oli myös tärkeää kuulla poromiesten
näkemyksiä ja tekemisiä ja välittää näitä eteenpäin. Palvelu toi paliskunnille
kattavampaa tietoa siitä, miten porot Kuusamossa koetaan. Myös muut toimijat,
esimerkiksi kaupunki, saivat lisää arvokasta tietoa ja kontakteja, jota
auttavat kehittämään kaupunkisuunnittelua ja vaikkapa kaavoitusta.
Miten Kuusamon poronhoitajat kokivat Porovahdin?
Palvelu nopeutti asioiden
hoitamista, madalsi kynnystä ilmoittaa poro-ongelmista ja toisaalta myös suodatti
epäasiallisia viestejä. Yhteydenpito Porovahdin suuntaan toimi hyvin. Palvelu loi
hyvän kokonaiskuvan tilanteesta Kuusamossa, koska porovahti huolehti ilmoituksista
koko kunnan eli yhteensä kuuden paliskunnan alueella. Erilaisia viestintäkeinoja
ja puhelinsovellusta mietittiin. Tarvetta keskitettyyn ilmoituspalveluun oli myös
viikonloppuisin ja loppusyksystä.
Porovahtiin tuli useita
ilmoituksia loukkaantuneista tai pulassa olleista poroista. Vaikka ”asiat ja ihmiset” riitelevätkin, eläinten hyvinvoinnista pidetään yleisesti
ja yhteisesti huolta. Ehkä ympärivuotisestikin voisi olla numero, jonne esimerkiksi
matkailijat voisivat ilmoittaa poroista vaaran paikassa tai sairaan oloisista
poroista.
Voimme Porovahti-palvelun
ylläpitäjinä sanoa, että kokeilussa mukana olleet paliskunnat todellakin tsemppasivat
kesällä 2019. Monelta poronhoitajalta ja puolisoltakin kuultiin, miten tänä
kesänä oltiin todella paljon tien päällä menossa jututtamaan ilmoittajia ja
tekemään mitä kulloinkin voitiin. Kiireisinä viikkoina pidettiin esimerkiksi
Rukalla koko päivän päivystäjä kiertämässä. Jos oli kiirettä, viljelykset ja
vakituiset asuinpaikat asetettiin etusijalle, mutta kaikissa ilmoituspaikoissa
pyrittiin vähintään käymään. Mikäli väärässä paikassa tavattiin poroja, ne
ajettiin pois. Palvelun kautta tieto uusista ongelmapaikoista täsmentyi ja keskustelu
selvensi tilanteita puolin ja toisin. Mökkiläisillä kun ei välttämättä ole
kokemusta poronhoidosta.
Miltä Porovahti vaikutti ilmoittajien näkökulmasta?
Keräsimme palvelun
käyttäjiltä palautetta avoimella nettikyselyllä. Saimme 48 vastausta. Vastaajiksi
oli valikoitunut niitä, jotka olivat käyttäneet palvelua useammin kuin kerran,
eli vastaajien ongelma ei ollut ratkennut kerralla. Saimme myös puhelimitse
palautetta Kuusamon asukkailta.
Kyselyyn vastanneiden
mielestä Porovahti oli ollut asiallinen ja ymmärtäväinen. Lomakkeen tekniikka
oli ollut kohtuullisen toimiva ja asioiden selittäminen sen kautta oli
useimmiten onnistunut. Joskus pitkäänkin vaivanneet asiat oli saatu kartalle ja
paremmin ”päivänvaloon”. Sen sijaan paliskuntien toiminta ja sitä myötä
ongelman ratkaisu oli jättänyt monelle toivomisen varaa. Toivottiin sitä, että palvelun
kautta saisi paliskunnan kuittauksen toimenpiteen aloittamisesta ja
onnistumisesta. Toivottiin myös enemmän neuvontaa poroasioissa.
Kolme neljästä näki että palvelua
tarvitaan jatkossakin. Yksi esimerkki kommenteista: ”Porovahti-palvelu
tarvitsee ehdottomasti jatkon, sillä palvelu on monille tuntematon. Itse
levitin sanaa palvelusta positiivisten kokemusten myötä työkavereilleni.
Uskoisin käytön lisääntyvän tulevana kesänä tietoisuuden lisääntyessä.”
Jatkajaksi toivottiin neutraalia, porotalouden ulkopuolista tahoa. Palautteen
mukaan ”Porovahti vähensi reklamaatioiden henkilöitymistä ja siten palautekin
vastaanotettiin neutraalimmin.”
Useimmille Porovahdin aukioloajat olivat
riittävät. Osa kuitenkin toivoi laajempaa aukioloa, etenkin pidemmälle syksyyn.
Mikä on tarinan opetus – mitä suosittelemme
Kuusamon Porovahdin jatkosta?
Useimmat asianosaiset
haluavat Kuusamon yhteiselle Porovahdille jatkoa myös tulevaisuudessa. Tutkimushanke
ei kuitenkaan voi olla pysyvä ratkaisu. Suosittelemme että paikalliset toimijat
alkavat suunnitella jatkoa, esimerkiksi yhteistyöryhmän kautta. Porovahti edellyttää puhelimeen vastaajia, nettipalvelun
kehittäjiä ja ylläpitäjiä, lomatuuraajia, kustannusten maksajia ja tiedottajaa.
Jos palvelu nähdään tärkeäksi, resursseja toivottavasti löytyy. Mikäli uutta
rahoitusta tarvitaan, löytyisikö sitä esimerkiksi Leader-ryhmien, maaseudun
kehittämisvarojen tai Northern Periphery -rahoituksen kautta?
Ylläpitävän tahon olisi
oltava kaikkien mielestä neutraali. Mikäli ilmoittajien mielestä palvelu on puolueellinen,
ei puhelin soi. Tärkeää on myös, että paliskunnat näkevät ylläpitävän tahon
toimivaksi ja osaavaksi ja sitoutuvat palvelun resurssointiin ja yhteistyöhön. Kokemuksemme
mukaan mikäli paliskunnat ja Paliskuntain yhdistys eivät olisi tukeneet toimintaa
kesällä 2019, kokeilulla ei olisi saavutettu yhtään mitään.
Puhelimen rinnalla
toiminut nettilomake osoittautui käytännölliseksi, koska sen avulla saimme
kerättyä ilmoitukset vaivattomasti tietopankkiin. Älypuhelimen kautta
käytettävän sovelluksen ja muiden digitaalisten keinojen kehittämiselle olisi
kuitenkin tilausta.
Rohkaisemme jatkamaan!
Oman huomiomme mukaan vastaavia palveluja on menestyksekkäästi käytetty juuri
Kuusamon kaltaisissa ympäristöissä: keskustaajaman ympärillä on useita
paliskuntia, ja alueella on myös paljon muuta maankäyttöä. Jos ja kun jatkaja
löytyy, olemme valmiita auttamaan paikallisen Porovahti-palvelun suunnittelussa
ja kehittämisessä.
Kun vauhtiin pääsimme, suosittelemme vielä
muutakin
Porovahti -palvelun
tulokset kertovat, että valtaosa ongelmatilanteista keskittyy muutamaan
paikkaan. Ponnistelut ongelmien ehkäisemiseksi kannattaa myös kohdentaa sinne,
missä ongelmat ovat suurimpia ja esiintyvät usein.
Kuusamon kuusi paliskuntaa
eroavat toisistaan paljon. Ehkäpä niiden välistä yhteistyötä voisi entisestään
kehittää? Mikäli yhdellä paliskunnalla on mahdollista tukea toisia vaikkapa aitojen
rakentamisessa, porokoirien kanssa toimimisessa tai sisäisen viestinnän järjestelyssä,
tästä olisi kaikille hyötyä. Löytyisikö useamman paliskunnan yhteinen ”virkailija”,
jonka vastuulla olisi tiedottaminen ja yhteiskuntasuhteet? Joissakin
paliskunnissa tiedotetaan porotöistä netin kautta.
Yhtä aikaa käynnissä ollut
Lapin AMK:n PEPOKO -hanke toi Kuusamoon. Koirien käytön kokevat hyväksi niin
poronhoitajat kuin asukkaat ja viljelijätkin. Kehitystä olisi hyvä pitää yllä jatkossakin.
Porovahteina näimme miten
ratkaisematon konflikti, pienikin, on kivi kengässä. Toivomme Kuusamoon halua
jatkaa yhteiselon haasteiden selvittämistä. Luottamuksellisessa ilmapiirissä
ongelmatilanteita voidaan hoitaa aiempaa jouhevammin. Tällöin Porovahti -palvelusta
ja muista konkreettisista toimista on vielä enemmän hyötyä.
Kirjoittajat ovat Lapin
yliopiston tutkijoita
Kommentit
Lähetä kommentti